Дитячі страхи і пандемія

 

Як дотримуватися психологічної гігієни у спілкуванні з дітьми на тему пандемії, щоб зберегти психічне здоров'я дітей на період під час і після карантину.

За час, поки діти знаходяться поруч з дорослими, вони чують багато різних версій про те, що зараз відбувається у нас і у всьому світі. Вони реагують на цю інформацію, навіть якщо зовні це ніяк не проявляється. Їх психіка сповненатривог і страхів. І якщо з цим нічого не робити, то через місяць-два (а може, й раніше) вона почне проявлятися в різних формах: розлад сну, харчування, появою незвичайних страхів, надмірна прихильність до батьків, погіршення поведінки, тощо.

Чим це пояснюється?

У віці від 5 до 10 років у дітей з'являються страх втрати батьків і екзистенційні страхи - страх воєн, нападів, катастроф, пошкоджень, заражень тощо. За великим рахунком - це прояв страху смерті, страху «не бути».Наявність таких страхів вважається показником«нормального» розвитку дітей. Заважати дитині і оточуючимтривога та страх починають тоді, коли з ними не так обходяться: підживлюють панікою, різною, частіше за все, суперечливою інформацією, заперечують власний стан і / або намагаються створити ілюзію благополуччя.

Що робити дорослим?

·         Визнати свій страх (навіть якщо ви не боїтеся зараження, вас можуть налякати зміни в суспільстві).

·         Приймати страх дитини: «ти боїшся / тобі страшно», «боятися - це нормально», «страх допомагає бути обережним».

·         Говорити, що спільнота допоможе впоратися з будь-якими труднощами.

·          

·         Не робити тему пандемії основною, якою можливо зараз живуть дорослі.

·         Зменшити інформаційне занурення дитини в новини по телебаченню (при дитині не варто переглядати новини на всіх каналах, зачитувати кожен пост з стрічки, емоційно обговорювати вжиті заходи в державі),

·         Збільшити знання про вірус і про запобіжні заходи через спеціально ілюстровану інформацію для дітей.



 


·         Інструктувати дитину, що їй потрібно зробити у разі, якщо з батьками щось станеться і вона не зможе самостійно викликати швидку допомогу (на який номер зателефонувати, яку адресу назвати, які дані про батьків дати, як описати стан батьків тощо.). На цю тему можна написати / намалювати пам'ятку для дитини і повісити на видне місце.

·         Якщо дитина перебуває поруч з надмірно тривожнимдорослим, то варто їй пояснити, що є такий тип людей, який не може впоратися зі своїм страхом. І ці люди не погані і не хороші, вони так реагують.

·         Незважаючи на вік, нехай дитина багато грається. Грайтесь і ви з нею (якщо у вас є таке бажання). У грі дитяча психіка краще і швидше опрацьовує несвідомі страхи.

·         Разом з дитиною (бажано, на ніч) придумуйте різні історії, казки, де в кінці перемагає добро, розсудливість і здоров'я, здоров’я психічне і фізичне.

 


 

·                      Бережіть фізичне і психічне здоров'я своє і своїх близьких!

Ігри для молодших школярів в умовах карантину

Що можна зробити, щоб уберегти себе та корисно і безпечно провести час вдома з дітьми, в умовах ізоляції у зв’язку із загрозою розповсюдження короновірусу? Пропонуємо ігри!

1. Мильні бульбашки

Найпростіший спосіб навчити дитину глибоко дихати – це пускати разом із нею мильні бульбашки. Видуваючи бульбашки, дитина робить рівномірні вдихи й видихи, а вигляд бульбашок заспокоює її.

Як виконувати:

·         наповніть банку мильною водою. Візьміть соломинку або трубочку, через яку пускатимете бульбашки;

·         покажіть дитині, як можна видути велику бульбу, зосередившись на диханні;

·         запропонуйте дитині спробувати пускати бульбашки самостійно. Заохочуйте її щоразу, коли вона добре виконуватиме цю вправу.

·                      2. Банка з тривогами

Ця вправа призначена для того, щоб дитина могла висловити вголос свої тривоги й позбутися їх.

Як виконувати:

·         візьміть склянку або бляшанку з кришкою;

·         візьміть ручку й папір;

·         щоразу, коли дитину щось турбуватиме, вона повинна записати це на папері й покласти в банку.

·                      Ще один варіант такої вправи – ведення щоденника занепокоєння.

3. Заспокійлива коробка

Сядьте поряд зі своєю дитиною, зберіть в одну коробку речі, які її заспокоюють. Щоразу, коли вона відчуватиме тривогу, речі з коробки допоможуть їй заспокоїтися.

Як виконувати. Візьміть коробку й покладіть у неї речі, які подобаються дитині (наприклад, її улюблену іграшку, книгу або картинку). Сюди також можна покласти м'ячики, які дитина стискатиме, відчуваючи стрес, а також інші подібні предмети.

4. Розфарбовування камінчиків

Малювання має терапевтичний ефект. Розфарбовуючи камінчики в різні кольори, можна допомогти дитині впоратися з тривогою.

Як виконувати:

·         зберіть гладкі морські камінці в коробку. Скажіть дитині, що ці камінчики заспокоюють;

·         коли дитина починає тривожитися, запропонуйте їй узяти з коробки камінчик і розфарбувати його;

·         використовуйте акрилові фарби, які можна змити, якщо камінчики закінчаться.

·                      5. Баночки з блискітками

Це заняття добре заспокоює дитину. Зробити для дитини баночку з блискітками досить легко.

Як виконувати:

·         вам знадобляться невелика прозора баночка з водою, гарячий клей, блискітки й харчовий барвник;

·         наповніть половину банки водою, додайте одну-дві краплі харчового барвника;

·         додайте у воду трохи блискіток;

·         в інших банках змішайте гель для волосся й воду. Добре перемішайте, поки гель не розтане;

·         додайте гель у баночку. За допомогою клею приклейте кришку до баночки.

·                      Щоразу, коли дитина відчуватиме тривогу, дайте їй баночку й запропонуйте декілька разів перевернути її догори дном. Навчіть дитину робити повільні вдихи й видихи, коли вона спостерігає за тим, як блискітки повільно опускаються на дно.

7. Щасливий мозок, неспокійний мозок

Це веселе заняття. Вам знадобляться аркуш паперу, олівці, клей і вирізані з журналів фрази й картинки.

Як виконувати:

·         на папері намалюйте два контури обличчя, повернених одне до одного;

·         одне обличчя назвіть «щасливий мозок», інше – «неспокійний мозок»;

·         запропонуйте дитині написати під зображенням неспокійного мозку все, що її турбує, або ж вирізати відповідні картинки і фрази з журналів;

·         під зображенням щасливого мозку дитина повинна написати все, що робить її щасливою.

·                      8. Гра в детективів

Це чудовий спосіб допомогти дитині впоратися з тривогою і знайти логічне пояснення причин свого занепокоєння.

Як виконувати:

·         знайдіть занепокоєння. Запропонуйте дитині визначити, які думки змушують її тривожитися.

·         пошукайте докази. Наступний крок – знайти докази, щоб перевірити обґрунтованість занепокоєння дитини. Ґрунтуючись на доказах, запропонуйте дитині подолати думки, що викликають у неї тривогу.

·                      9. Записи на папері

Записи допоможуть дитині творчо виразити свої почуття. Вони також слугуватимуть дитині нагадуванням про те, що їй до снаги побороти свою тривогу.

Ця вправа має кілька варіантів:

·         «Розділіть аркуш паперу на дві колонки. Одну назвіть «Тривога каже мені», другу – «Але я знаю». У першій колонці дитина називає свої тривожні думки, у другій – логічні аргументи, які їх спростовують.

·         «Інструкція до тривоги». Вона допоможе дитині згадати, що їй потрібно робити, коли вона тривожиться. Записана інструкція допомагає дитині легше згадати щось.

·         «Я турбуюся, коли ...». Дозвольте дитині написати список речей, які її турбують. Запропонуйте внизу намалювати схвильоване обличчя.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар