Як дотримуватися психологічної гігієни у спілкуванні з дітьми на тему пандемії, щоб зберегти психічне здоров'я дітей на період під час і після карантину.
За час, поки діти знаходяться поруч з дорослими, вони чують багато різних версій про те, що зараз відбувається у нас і у всьому світі. Вони реагують на цю інформацію, навіть якщо зовні це ніяк не проявляється. Їх психіка сповненатривог і страхів. І якщо з цим нічого не робити, то через місяць-два (а може, й раніше) вона почне проявлятися в різних формах: розлад сну, харчування, появою незвичайних страхів, надмірна прихильність до батьків, погіршення поведінки, тощо.
Чим це пояснюється?
У віці від 5 до 10 років у дітей з'являються страх втрати батьків і екзистенційні страхи - страх воєн, нападів, катастроф, пошкоджень, заражень тощо. За великим рахунком - це прояв страху смерті, страху «не бути».Наявність таких страхів вважається показником«нормального» розвитку дітей. Заважати дитині і оточуючимтривога та страх починають тоді, коли з ними не так обходяться: підживлюють панікою, різною, частіше за все, суперечливою інформацією, заперечують власний стан і / або намагаються створити ілюзію благополуччя.
Що робити дорослим?
· Визнати свій страх (навіть якщо ви не боїтеся зараження, вас можуть налякати зміни в суспільстві).
· Приймати страх дитини: «ти боїшся / тобі страшно», «боятися - це нормально», «страх допомагає бути обережним».
· Говорити, що спільнота допоможе впоратися з будь-якими труднощами.
·
· Не робити тему пандемії основною, якою можливо зараз живуть дорослі.
· Зменшити інформаційне занурення дитини в новини по телебаченню (при дитині не варто переглядати новини на всіх каналах, зачитувати кожен пост з стрічки, емоційно обговорювати вжиті заходи в державі),
· Збільшити знання про вірус і про запобіжні заходи через спеціально ілюстровану інформацію для дітей.
· Інструктувати дитину, що їй потрібно зробити у разі, якщо з батьками щось станеться і вона не зможе самостійно викликати швидку допомогу (на який номер зателефонувати, яку адресу назвати, які дані про батьків дати, як описати стан батьків тощо.). На цю тему можна написати / намалювати пам'ятку для дитини і повісити на видне місце.
· Якщо дитина перебуває поруч з надмірно тривожнимдорослим, то варто їй пояснити, що є такий тип людей, який не може впоратися зі своїм страхом. І ці люди не погані і не хороші, вони так реагують.
· Незважаючи на вік, нехай дитина багато грається. Грайтесь і ви з нею (якщо у вас є таке бажання). У грі дитяча психіка краще і швидше опрацьовує несвідомі страхи.
· Разом з дитиною (бажано, на ніч) придумуйте різні історії, казки, де в кінці перемагає добро, розсудливість і здоров'я, здоров’я психічне і фізичне.
· Бережіть фізичне і психічне здоров'я своє і своїх близьких!
Ігри для молодших школярів в умовах карантину
Що можна зробити, щоб уберегти себе та корисно і безпечно провести час вдома з дітьми, в умовах ізоляції у зв’язку із загрозою розповсюдження короновірусу? Пропонуємо ігри!
1. Мильні бульбашки
Найпростіший спосіб навчити дитину глибоко дихати – це пускати разом із нею мильні бульбашки. Видуваючи бульбашки, дитина робить рівномірні вдихи й видихи, а вигляд бульбашок заспокоює її.
Як виконувати:
· наповніть банку мильною водою. Візьміть соломинку або трубочку, через яку пускатимете бульбашки;
· покажіть дитині, як можна видути велику бульбу, зосередившись на диханні;
· запропонуйте дитині спробувати пускати бульбашки самостійно. Заохочуйте її щоразу, коли вона добре виконуватиме цю вправу.
· 2. Банка з тривогами
Ця вправа призначена для того, щоб дитина могла висловити вголос свої тривоги й позбутися їх.
Як виконувати:
· візьміть склянку або бляшанку з кришкою;
· візьміть ручку й папір;
· щоразу, коли дитину щось турбуватиме, вона повинна записати це на папері й покласти в банку.
· Ще один варіант такої вправи – ведення щоденника занепокоєння.
3. Заспокійлива коробка
Сядьте поряд зі своєю дитиною, зберіть в одну коробку речі, які її заспокоюють. Щоразу, коли вона відчуватиме тривогу, речі з коробки допоможуть їй заспокоїтися.
Як виконувати. Візьміть коробку й покладіть у неї речі, які подобаються дитині (наприклад, її улюблену іграшку, книгу або картинку). Сюди також можна покласти м'ячики, які дитина стискатиме, відчуваючи стрес, а також інші подібні предмети.
4. Розфарбовування камінчиків
Малювання має терапевтичний ефект. Розфарбовуючи камінчики в різні кольори, можна допомогти дитині впоратися з тривогою.
Як виконувати:
· зберіть гладкі морські камінці в коробку. Скажіть дитині, що ці камінчики заспокоюють;
· коли дитина починає тривожитися, запропонуйте їй узяти з коробки камінчик і розфарбувати його;
· використовуйте акрилові фарби, які можна змити, якщо камінчики закінчаться.
· 5. Баночки з блискітками
Це заняття добре заспокоює дитину. Зробити для дитини баночку з блискітками досить легко.
Як виконувати:
· вам знадобляться невелика прозора баночка з водою, гарячий клей, блискітки й харчовий барвник;
· наповніть половину банки водою, додайте одну-дві краплі харчового барвника;
· додайте у воду трохи блискіток;
· в інших банках змішайте гель для волосся й воду. Добре перемішайте, поки гель не розтане;
· додайте гель у баночку. За допомогою клею приклейте кришку до баночки.
· Щоразу, коли дитина відчуватиме тривогу, дайте їй баночку й запропонуйте декілька разів перевернути її догори дном. Навчіть дитину робити повільні вдихи й видихи, коли вона спостерігає за тим, як блискітки повільно опускаються на дно.
7. Щасливий мозок, неспокійний мозок
Це веселе заняття. Вам знадобляться аркуш паперу, олівці, клей і вирізані з журналів фрази й картинки.
Як виконувати:
· на папері намалюйте два контури обличчя, повернених одне до одного;
· одне обличчя назвіть «щасливий мозок», інше – «неспокійний мозок»;
· запропонуйте дитині написати під зображенням неспокійного мозку все, що її турбує, або ж вирізати відповідні картинки і фрази з журналів;
· під зображенням щасливого мозку дитина повинна написати все, що робить її щасливою.
· 8. Гра в детективів
Це чудовий спосіб допомогти дитині впоратися з тривогою і знайти логічне пояснення причин свого занепокоєння.
Як виконувати:
· знайдіть занепокоєння. Запропонуйте дитині визначити, які думки змушують її тривожитися.
· пошукайте докази. Наступний крок – знайти докази, щоб перевірити обґрунтованість занепокоєння дитини. Ґрунтуючись на доказах, запропонуйте дитині подолати думки, що викликають у неї тривогу.
· 9. Записи на папері
Записи допоможуть дитині творчо виразити свої почуття. Вони також слугуватимуть дитині нагадуванням про те, що їй до снаги побороти свою тривогу.
Ця вправа має кілька варіантів:
· «Розділіть аркуш паперу на дві колонки. Одну назвіть «Тривога каже мені», другу – «Але я знаю». У першій колонці дитина називає свої тривожні думки, у другій – логічні аргументи, які їх спростовують.
· «Інструкція до тривоги». Вона допоможе дитині згадати, що їй потрібно робити, коли вона тривожиться. Записана інструкція допомагає дитині легше згадати щось.
· «Я турбуюся, коли ...». Дозвольте дитині написати список речей, які її турбують. Запропонуйте внизу намалювати схвильоване обличчя.
Немає коментарів:
Дописати коментар